fredag 11 januari 2013

När drömmar slår in


Jag drömde om att skriva böcker väldigt länge och väldigt mycket innan jag gjorde det. Och jag tittade ofta avundsjukt på bokställ i affärer, funderade på hur det skulle kännas att ha sin egen bok där.

Här om dagen klev jag in i min gamla "hembutik" på Ängby Torg, mataffären där jag skjutit barnvagnar och mutat trötta ungar med Kellog's Bars och spånat middagsmat hundratals gånger.

Och så. Hepp.
Precis innanför ingången står "Pojken" och lyser.

"Oj!" tänker jag först.
Sedan skakar jag av någon anledning av mig känslan. Det känns plötsligt väldigt viktigt det där, att skaka av sig. Varför vet jag inte. Förmodligen för att allt kommer att gå åt helvete om jag inte gör det.

Men jag tar en bild i alla fall och bestämmer att när drömmar slår in ska man våga njuta av det. (I alla fall i några sekunder.)

5 kommentarer:

  1. Men du, det är här inget som "bara har slagit in" typ att vinna högsta vinsten utan att ha köpt lott.

    Du har jobbat hårt för att nå det här resultatet, varför skulle du inte njuta av det? Självklart kan man njuta av resultatet av hårt arbete.

    SvaraRadera
  2. Har precis nu läst ut "Pojken..." och vill bara säga att jag tyckte den var så galet bra!! En riktig bladvändare, man vill hela tiden veta vad som kommer hända härnäst. Jag kunde längta till att få läsa vidare, så nu lämnar den ett tomrum. Läste "Flickan..." när den kom, som var jättebra, den här var dock snäppet mer spännande. Så- hoppas det kommer en ny bok snart! Du är så bra på att skriva! /Lina, uppväxt i Ängby

    SvaraRadera
  3. Läser just nu "Pojken" och har även läst "Flickan". Du skriver jättebra och det är precis så här jag vill att deckare ska vara: spännande, med igenkännande miljöer och gestalter, varvat med lite vardagsrealism och en gnutta humor.

    Jag hoppas att du fortsätter LÄNGE så att vi får följa Magdalena & CO i MÅNGA fler berättelser.

    Tack för att du skriver!

    MVH

    Tomas i Nyköping

    SvaraRadera
  4. Jag läser just nu "pojken" och har också läst "flickan" och jag säger bara att du måste komma ut med fler böcker. Jag gillar din skildring. Ditt språk och hur du i korta sekvenser målar upp karaktärerna på ett vackert sätt.

    När man väl börjat läsa kan man inte sluta. Man vill veta hur allt utvecklar sig hos personerna och i de olika scenerna. Kopplingarna man gör, stämmer dem. Har man rätt och vad händer i slutet. När man väl trott att man greppat hela storyn, då kommer du med en knorr som får alla tankar att sättas i gungning.

    Tack för dina härliga böcker och keep up the good work.
    Jag ser fram emot kommande böcker och hoppas att du har någon på g. :)
    /Hanna

    SvaraRadera
  5. Läser också pojken nu och är helt fast! Tar med den överallt. Jag bor inte längre i Sverige men älskar känslan av "hemma" jag får när jag läser dina böcker. Kan nästan känna doften av de värmländska skogarna och kan klart och tydligt höra den mjuka och härliga dialekten.
    Du skriver sådana böcker jag önskar att jag själv kunde skriva!
    Lycka till med den tredje boken!
    Kram från sydligare breddgrader

    SvaraRadera